Ranní nebo večerní cvičení?

Často se mě ptáte, v jakou denní dobu a po jaký časový interval máte cvičit, aby to bylo pro tělo co nejefektivnější. Tak tedy můj názor...

Zařaďte se:

  1. Jsem aktivní člověk, kmitám celý den, hodně chodím a sportuji.
  2. Přes den (např. v zaměstnání) se moc nehýbu, ale ve chvílích volna se rád/a pohybem odreaguji.
  3. S pohybem si netykám.

Pro všechny

Je dokázáno, že hluboké svalstvo pracuje nejlépe tehdy, když je mu dodáván impulz po celý den, tedy v pravidelných intervalech. ALE, nemusí se rozhodně jednat o 20 minut tvrdého tréninku pětkrát denně. Správným nastavením těla, fyziologickým pohybem a lehkým mobilizačním cvičením jej zapojíme nejlépe. Takže odpověď na první otázku je: vědomý pohyb po co nejdelší část dne dá tělu stokrát víc než delší jednorázový trénink.  

Ale většina z nás miluje i tu hodinovku (ať už je to sálová lekce, běh, kolo nebo volejbal s kamarády), zejména kvůli vyplaveným endorfinům, spáleným kaloriím a vyčištění hlavy ;-). A jestli se hýbat ráno či večer? A co vám vyhovuje? Obojí má své benefity. Ranní ptáčata jsou lehcí, protože jsou na lačno, nabijí se energií na celý den a startují s dobrou náladou. Pozor ale na extrémní protahování, tělo má po ránu nižší teplotu, takže se nejdříve rozehřejte. Večerní rituál je zase úžasný relax po celém dni a hlavně, naše postura je už zhroucená a je úžasné svaly znovu zapojit a nastartovat tak jejich noční práci. Menší nevýhodou může být to, že při cvičení vyhládne a máme tendenci na noc hřešit :-). Také není vhodné zařadit trénink těsně před plánovaný spánek, čekali bychom na něj dlouho.

Jedničky

Je úžasné, že je pohyb vaším denním chlebem, ale musí být správně upečený, tedy, musíte dbát na správné postavení těla při všech úkonech. A nezapomeňte, že svaly (zejména ty hluboké) pracují správně pouze tehdy, když mají také čas na oddych. Nezapomeňte na uvolnění ztuhlých, protažení zkrácených a nepohyblivých svalů a zejména na stejný poměr pohybu a relaxace.

Dvojky

Pro vás je důležité naučit se správně sedět (nebo stát) po tu dobu, kdy jste ve statice. Existuje spousta drobných cviků (např. přes zapojení klenby ruky a nohy), kterými můžete jednodušše několikrát denně zaktivovat váš CORE. Pokud tělo po práci odměníte kompenzačním cvičením (náhrada pro dlouhodobého sezení je protažení a posílení svalů, které byly v sedu ochablé), uděláte moc dobře.

Trojky

Choďte! A chůzi budu věnovat určitě jeden samostatný příspěvek :-).

Jóga po probuzení, jóga v podvečer…