#SedimSpravne

Sedíte často? Umíte to? Správný sed vám může přinést zdravé a taky krásné tělo. Nacvičte si jej, za chvíli si to sedne ;-).

 

Co může nesprávné sezení zapříčinit?

Primárně jde většinou o změny v držení těla. Pokud sklápíme pánev dozadu, oplošťujeme bederní lordózu, kulatíme záda a předsunujeme bradu, dochází k omezenému dýchání, velkému tlaku na orgány břicha (ano a k diastáze), přetížení některých svalů a vazů a také k velkému tlaku na meziobratlové ploténky. Bolesti se pak mohou projevit v podstatě kdekoli, nejčastěji je to jsou záda a hlava.

Jak správně nastavit židli?

Zkontrolujte si výšku židle – vaše kolena by měla svírat pravý úhel. Kyčle by měly být malinko nad koleny. Pracujete-li s něčím na stole (s počítačem, malujete nebo jíte), lokty by také měly svírat úhel 90 stupňů (při správném nastavení lopatek). Pokud máte židli s ručními opěrkami, zkuste ji v práci vyměnit. Pokud to nejde, nevyužívejte je :-), nabádají nás k odpočinku s bočním vychýlením těla.

Nácvik správného sedu

  1. Sedněte si na přední část židle (pokud se nejedná o pracovní křeslo s anatomickým tvarováním podsedáku) a nastavte pánev do „neutrálního postavení“. Jak na to? Nejprve si vyzkoušejte maximální překlopení pánve vzad a poté vpřed. Párkrát si to zopakujte a poté najděte pozici mezi těmito dvěma extrémy. Odtlačte se od sedacích kostí za hlavou ke stropu – tím se krásně napřímíte, zachováte přirozené zakřivení páteře a nepřestanou vám pracovat svaly CORE ;-).
  2. Rozkročte na šíři kyčlí (kotníky ani kolena nejsou nikdy ve vzájemném kontaktu), kolena svírají pravý úhel. Odtlačte se od celých chodidel – ta jsou pod koleny nebo mírně před nimi (nikdy nohy nekřižte přes sebe, nenatahujte pod pracovní desku a nezastrkujte pod sedák).
  3. Trup se snažte držet zpříma, lopatky pocitově tahejte do zadních kapes u kalhot (a ne k sobě, jak nás to často všude učí), ramena pocitově roztahovat do šířky, ale zároveň je mít uvolněná a spuštěná, co nejdále od uší.
  4. Hlava je nad trupem, vytahujte se za temenem hlavy ke stropu, zatáhněte bradu z předsunutí.
  5. Ramena musí být zcela relaxována, aby se zbytečně nepřetěžovalo šíjové svalstvo. Nastavte si předloktí tak, aby svírala s pažemi pravý úhel a měla by být opřena o desku stolu či podpěrky u kancelářského křesla.

Otázka dne:

Zkuste nadzdvihnout jedno chodidlo centimetr nad zem. Poté zkuste obejmout celou dlaní myš počítače a "nasát" ji (pocitově nadzdvihnout). Co se děje ve vašem břiše? :-) :-)