Kojení a diastáza

Novopečenou maminku by měla zajímat nejen správná poloha miminka vůči prsu, ale také zdravá poloha jejího těla. Nejen kvůli bolesti zad, ale také kvůli diastáze. Rozestup se po porodu přirozeně zatahuje, pokud mu v tom není bráněno…

Bolest již v těhotenství

Je velmi časté, že ženy v těhotenství potrápí nějaká bolest pohybového aparátu. Na vině bývá změna proporcí, váhy, těžiště, zakřivení páteře, pružnosti vaziva, oslabení CORE, zvýšení tlaku na pánevní dno či hormonální změny. Zvětšuje se bederní lordóza, vzniká diastáza – rozestupují se svaly, břišní svaly jsou oslabené a většina práce tak zůstane na povrchových svalech zádových. Přetížená svalovina se vyčerpává rychleji než při normálním držení páteře, začínají bolet záda, zejména bederní oblast.

Přečtěte si také…

Jak se hýbat v těhotenství a po porodu?

Jak cvičit po porodu?

Bolest však často neustoupí ani týdny po porodu. Proč?

1) Napřímení v aktivním pohybu

Po porodu je velmi důležité zaměřit se na aktivitu CORE (pánevní dno, příčný břišní sval, bránice a hluboké svalstvo zad) a obnovení správného držení těla. Pokud se tak nestane, mohou se v budoucnu problémy jen prohlubovat. Miminko bude přibývat na váze, maminka ho bude zvedat-nosit-sklánět se k němu-a jinak manipulovat, zafixuje si špatné pohybové stereotypy, které naruší statiku celé postavy. Pak se mohou přidat i problémy s hrudní či krční páteří, brnění rukou nebo migrény.



2) Napřímení v pasivitě (odpočinku) – a sem patří právě KOJENÍ

Péče o novorozence je fyzicky velmi náročná (Věděli jste, že žena v průměru zvedne a přenese miminko zhruba 350krát za den?), a proto je strašně lákavé uvolnit celé tělo a relaxovat. Bohužel se v pasivních pozicích často zapomíná na pravidla zdravého odpočinku (opora + napřímení). Zejména na neutrální nastavení pánve se nemyslí dostatečně často.

„Madona“. „Tanečník“ nebo „Fotbalista“… polohu a techniku kojení se maminky naučí již v porodnici a to dle potřeby, zdravotního stavu, možností a preferencí. U každé pozice je však potřeba zhodnotit:

  • Nejsem v napětí, strnulá, v tenzi?
  • Nebolí mě něco? Netáhne mě někde něco?
  • Nemám podsazenou pánev? – Napřímím se!
  • Nehrbím se nad miminkem? Ano, prsa naplněná mateřským mlékem jsou těžší – Ale napřímím se!
  • Nebo naopak neležím v gauči rozvolněná a zkroucená jako hadrová panenka?
Aby se vaše tělo začalo navracet do předtěhotenského stavu a nebolelo, je potřeba vámi vybranou kojící polohu upravit. Níže vám ukáži pár příkladů.

 

Předklon
Poloha, při které je naprosto vypnutá přední část trupu a trpí záda. Naprosto chápu, že po měsících zvětšené bederní lordózy, kdy žena vpředu nese svůj zvětšující se batůžek štěstí, chce po porodu povolit, uvolnit se a bedra zakulatit. Nicméně tento rozšířený nešvar vede k  velkému tlaku na linea alba a fixování/zvětšení diastázy.










TIP!

Pro napřímení využívám servírovací stoleček do postele ;-). Dbám na neutrální postavení pánve (nepodsazuji) i hrudníku (podkládám miminko k prsu), uvolňuji ramena a myslím na lehké vytažení za temenem hlavy (nenuceně). A ano, na miminko se dívám, ale aby mě nebolelo za krkem, občas jej jen poslouchám a hlavou si zacvičím. Mám zapojený CORE a moje břicho je aktivní.

Ruka podpírající hlavu a nepřirozeně vyvrácená hlava 
… uvádí do napětí prsní svalstvo a dutinu břišní (linea alba se rozpíná, převis bříška táhne bedra), následkem není jen horší uvolňování mléka, ale zejména zhoršení stavu diastázy a bolest krční oblasti.


 

 

 

TIP!


Kojení vleže na boku (vhodné zejména pro ženy po porodu císařským řezem), při kterém má žena podloženou polštářem hlavu tak, aby se vyrovnala poloha hlavy s výší ramene. Mnohokrát jsem také psala o podkládání břicha (na fotce mám srolovanou látkovou plenu, může to být menší ručník či úzký polštářek). Převis poporodního bříška způsobuje velký tah svalů a úponů na bedrech, což opět vede k nepříjemným bolestem.


Kojení musí být radost pro obě strany – mimi i mami. Miminko bývá z mlíčka a přítomnosti maminky nadšené ve většině případů a aby i nás maminky kojení těšilo ještě více, pojďme si nahlas přečíst následující.



Namasté.