Ploché břicho i s diastázou!

Pokud si uvědomíte tyto 3 zásady, velmi pravděpodobně budete na příští sezonu vybaveni plochým bříškem, které plní všechny své funkce a nezpůsobuje žádné přidružené obtíže. Pojďme se na to společně podívat.

     1) Informovanost

Co je diastáza?

Diastáza přímých břišních svalů je označení pro rozestup přímých břišních svalů. Břišní svaly tvoří opěrný systém pro záda a orgány. Pokud dojde k rozestupu (působením síly a tlaku na vazivový pruh mezi svaly), opěrný systém se oslabuje a jeho funkci musí zastoupit jen vazivová tkáň. No a vazivo není tak dobrý opěrný systém jako svaly, takže skrze takto oslabené místo se protlačují kličky střevní (pouze kryté pobřišnicí) a naše břicho se deformuje.

O tom, jak diastáza vzniká, u koho se nejčastěji objevuje, jak se projevuje a co všechno ji ovlivňuje, o tom všem (a ještě mnohem více) se můžete dočíst v e-booku "Diastáza od A do Z", který Vám zašlu zdarma. Informovanost je první krok k nápravě.


2) Přístup k "problému"

„Máte diastázu…“, „Cože? Takže to už teď budu mít ten převis na břiše jako pořád?“. Osvěta diastázy je nevelká, tolik lidí neví, proč je bolí záda, hlava, proč mají věčně nafouklé břicho, proč nejsou výkonní v oblíbeném sportu. Když se dozvíte, že jste majitelkou/majitelem diastázy, buďte rádi, že to víte!  Ač jste teď možná zoufalí, že vaše tělo není v pořádku, že nevypadá hezky, vždy je úžasné něco nového začít, něco nového zkusit a mít naději na zdravé, plně funkční tělo. Diastáza není výsledek nějakého nevyhnutelného genetického osudu, je vytvořena naším životním stylem. No není úžasné, že nám tělo touto formou naznačuje, že něco není v pořádku? Můžete najít podstatu problému hned teď, můžete začít pracovat na nápravě právě dnes a po zbytek života žít plnohodnotně bez zdravotních problémů.


   3) Motivace!

Tento bod je zásadní. Naučte se správnému postavení těla a pohybu, rehabilitujte se zájmem a lačností :-), zakomponujte cvičení nenásilně do denního režimu, ať se stane součástí vašeho zdravého životního stylu (spoustu vychytávek se učíme na individuálních lekcích). Nebuďte pasivní příjemci nastalé situace, ale aktivně se účastněte na svém zdraví a vitalitě. Jedině pak na sebe výsledky nenechají dlouho čekat.


Jak břicho jednoduše oploštit?

Naučit hluboké svaly trupu komplexně a v souhře pracovat. Není to lehký úkol a je potřeba tréninku. Pokud svalstvo není z nějakého důvodu aktivní (nebylo využíváno nebo bylo porušeno – například těhotenstvím, porodem, operací), zpočátku se vám může zdát, že při rehabilitaci nic necítíte. Opakováním pak začnete stabilizaci více vnímat a cítit, chce to jen trpělivost.


Svatá trojice:

1. Napřímení
Napřímení v pohybu i pasivním odpočinku by se všem lidem s diastázou mělo stát mantrou. Na napřímení není nikdy pozdě, stačí se jen naučit zapojit ty správné svaly trupu, abychom dokázali správný postoj udržet. Při takovém postoji jsou pak svaly neustále v aktivitě a o to nám jde – redukce rozestupu, automatické oploštění a redukce tuku (už víte, že CORE pro svoji práci potřebuje energii, kterou bere z naší tukové zásoby).

2. Vědomá práce s příčným břišním svalem
Okrajově z anatomie. Břišní svaly jsou v několika vrstvách – úplně navrchu pracuje přímý břišní sval (známý six pack), vedle spolupracují vnější šikmé svaly (směr jejich svalových vláken je, jako když dáváte ruku do kapsy), pod nimi se aktivují vnitřní šikmé svaly (jsou kolmo na svaly předchozí) a úplně vespod je schován příčný břišní sval – to je největší kamarád v kauze diastáza. Jeho vlákna jsou kolmá na přímý břišní sval, představte si ho jako korzet okolo trupu. No a logicky, když jsou rozestoupeny svaly přímé a uprostřed je mezera, nestáhneme ji naším vlastním korzetem?
Naučíte-li příčný břišní sval dobře pracovat, oploštíte si bříško i s velkou, nefyziologickou diastázou. Příklad – na fotce jsem 6 neděl po porodu druhého miminka (sekcí), diastáza na 5 prstů, tedy ohromná, vazivo v těžké nekondici, bohužel. ALE, umím aktivovat hluboké svalstvo a znám pravidla správného postavení těla, dokáži tedy břicho zdravě zmenšit. Pokud vytrvám ve své práci a budu poctivě rehabilitovat, je velká naděje, že mne nepotkají žádné s diastázou spojené zdravotní potíže. A samozřejmě, že nebudu vypadat stále jako těhotná …



3.Dech

Dech je neméně důležitou komponentou pro správnou funkci středu těla, a tím i oploštění. 

Osvojíme si jej společně na Individuálním tréninku, chcete? :-)