Pozice stromu

Jógová pozice, která zapojuje tolik svalových skupin, že si ji vyzkoušejte ještě dnes! Možná se budu opakovat, ale stabilizační cvičení je perfektní pro práci s diastázou. Balancováním se vypracujete k funkčnímu a pevnému tělu.

Já osobně se snažím o celodenní napřímení těla, ale nějak mi není vlastní stát delší dobu pevně v opoře obou chodidel. Zanedlouho začnu nohy pokrčovat, uvolňovat tělo, různě se opírat a jinak pokřivovat. Ale pozice stromu je mi velmi příjemná. Prakticky už jinak nestojím - blízké okolí mi říká "plameňák" (často nosím růžové legíny). Využívám oporu pouze jednoho chodidla a snažím se o stabilitu pánve, páteře a hrudníku. Hledám rovnováhu  těla tak, abych byla při běžných denních činnostech stoprocentně napřímená (představuji si, jak rostu až do stropu), pevná (strom klidný i za vichřice) a zároveň jemně mobilní (mírné rotace, úklony...při vaření, naslouchání, pozorování). Prý je tato pozice zdrojem pozitivní energie a mohu potvrdit, že se v ní cítím jistá, klidná a vyrovnaná.

Pojďme si ji teď vyzkoušet

  • Začínáme ve stoji snožmo, napřímíme se, obě nohy zapustíme do podložky, ruce podél těla nebo spojené před hrudníkem.
  • Lehce přeneseme váhu na pravou nohu, levou nadlehčíme. Cítíme, jak začíná pracovat CORE - aby ne, pokud se odstraní přirozená opora těla, začne pracovat náš střed, abychom nespadli (skvělý trénink při nefunkčnosti břišního svalstva a jako prevence pádů v budoucnu). Zkusíme stát v ose (kotník, koleno, kyčel, rameno nad sebou) a neoscilovat - pomůže nám v tom zaměřit svůj zrak na jeden bod před námi či se zaposlouchat do konkrétního zvuku.
  • Stojíme-li pevně na jedné noze, můžeme vést levou nohu v pokrčení před sebe. Napřímíme se, protáhneme páteř. Plná pozice stromu je s chodidlem opřeným o vnitřní část stehna (nikdy ne o koleno, aby nedošlo k zatížení kloubu), hned pod stydkou kostí, a s kolenem vytočeným co nejvíce do strany. Pakliže v této pozici nedokážeme udržet rovnováhu, opřeme si chodidlo o boční část lýtka nebo máme palec levé nohy v dotyku s podložkou (s otevřenou pánví). Po pár dnech či týdnech tréninku už budou jistě všechny kořeny pevně v zemi a koruny až u stropu :-).
TIP: Aby byl tento cvik na rovnováhu náročnější, můžete ho zkusit provést se zavřenýma očima. Abyste si tuto pozici zjednodušili (a natrénovali), můžete si ji vyzkoušet zacvičit u zdi.